2007-09-04

Diploma, 2007.

A MOME tervezőgrafika szakán végzett szintén Sirály Dóra, aki egy rendhagyó "magazinsorozatot" tervezett diplomamunkaként, bizonyítva ezzel egyúttal azt is, hogy LEHETSÉGES alternatívát találni az illusztrált könyv mellett, amikor egy irodalmi szöveg magas szintű megformálására vállalkozik .




A jóízű, nagy formátumú (A3) oldalak Stanislaw Lem: Kiberiáda című művének a szövegeit dolgozzák fel, egész pontosan három, alapvetően különböző megjelenítést igénylő novellát. Ez a nagy méret lehetővé teszi, hogy az oldalak, oldalpárok akár önálló életet is élhessenek: a plakát, az illusztrált képes-szöveges oldalak és a képregény formanyelvét különböző arányban használva tervezte őket az alkotó. Úgy kezeli a szöveget és a képet, hogy lehetősége legyen játszani a stílusjegyekkel.



Ugyanakkor ezek a szuggesztív oldalak összefüggő kiadványként is nagyon jól tudnak működni, jó ritmusban követik egymást a különböző típusú. telítettségű lapok. A nagy méret lehetőséget ad a tér elegáns kihasználására, a tervező nem ijed meg a homogén, nagy felületektől, finoman él hol a pszeudo-nyomat hatással, hol a többrétegű áttetszőséggel, hol a pattern lehetőségeivel, - a nyomtatott betű szövetét is felhasználja akát háttérmintázatként.



A kiadványok színvilága markáns, de kiegyensúlyozott, minimál: elsősorban a nyomdai alapszínekre épül. Felidézi a low-budget nyomdatermékek hangulatát, hozzátesz a műhöz egy adagot az alternativitás, a fanzine, a street-art fűszerkonyhájából. Ami a téma szempontjából is telitalálat, hiszen a Lem szöveghez nagyon jól illik ez a fajta képi megfogalmazás.


A tipográfiai megoldások nemcsak mutatósak - mondjuk ki: szépek!:-) -, de valóban követik is a szöveget, tehát betöltik tagoló, értelmező funkcióikat is. Az alapvetően leegyszerűsített formákra felépített vizuális világot nagyon szépen ellenpontozzák a kézzel írott (vagy ilyen stílusú) szövegrészek, feliratok.


Inspirációs forrásként használta Dóra az Emigre és a Baseline magazinok világát. Sokat merített Chris Ware munkáiból, egyéni hangvételű képregényeit, a történetek vizuális dramaturgiáját, valamint a betű és kép együttes használatát képregényeiben példértékűnek tartja. A francia grafikus páros munkái, a LesFreds, valamint a Heads of State csapat posterei is hatottak rá. Ugyanakkor ezeket az előtanulmányokat teljesértékűen integrálta, feloldotta a figurák-oldalak megteremtéséhez használt saját képalkotói stílusában. A robotvilág megalkotásához pedig gondosan tanulmányozta számos háztartási gép szerkezetét, működését, műszaki leírásait-rajzait...;-)


Az oldalpár-tervek után saját kezűleg készített rajzokat, grafikákat, feliratokat Photoshopban, CorelDraw-ban és Illustratorban végzett digitális feldolgozás követte.




Minden ízében érződik a tudatos tervezői gondolkodás - nem véletlenszerű találgatásról, stílusgyakorlatról van szó, hanem kiforrott, magabiztos, érett alkotásról.
Nagyon játékos, könnyed, eredeti munka született így - bárcsak lennének nálunk is rétegízlést is kiszolgálni kész kiadók...:-)

Gratulálunk!:-))

Nincsenek megjegyzések: