2007-04-06

Szakmai beszélgetés a Pontonban, 2.

Akinek a pénzzel foglalkozó beszélgetés után sem ment el a kedve a szép, ámde rögös könyvszakmai pályafutástól, azt szeretettel várjuk következő programunkra!

Április 12. hat óra:
Csapatmunka a könyvkiadásban
Kik azok, akik egy könyv létrejöttében szerepet játszanak?
Milyen munkafolyamatok követik egymást egy könyv elkészítése során?
Milyen megoldásokban lehet gondolkodni ma Magyarországon a nyomdatechnikában?
Mi mindenre kell figyelni technikailag egy grafikusnak, legyen bár illusztrátor, könyvtervező vagy akár olyan ember, aki a nyomdai előkészítést elvégzi?
Hogyan alakul egy termék ára, milyen kompromisszumok szükségesek egy optimális eredmény eléréséhez?

Beszélgetőtársak:
Edinger Kata, a Csimota kiadó szerkesztője,
Wunderlich Péter, a PXB produkciós vezetője
dr. Takács Éva, szerkesztő és kiadóigazgató,
Szegi Amondó, nemzetközileg elismert betűtervező, illusztrátor, művészeti vezető,
Agócs Írisz, Paulovkin Bogi, grafikusok.

10 megjegyzés:

bogi írta...

Szerencsénk volt: a legutóbbi beszélgetés éppen egy ilyen témájú kérdéssel zárult. "Ha egy kiadónál egyszer már próbálkoztam egy szöveggel, és nem tetszett nekik, van azért még esély, hogy valami mással sikert érek náluk, s foglalkoznak a munkám kiadásával?"
Így szinte már el is kezdődött a párbeszéd a tizenkettedikei témában. Ugyanúgy, ahogy az előző alkalommal, most is nagyon sokat segít a beszélgetés alakításában, ha kérdésekkel rukkoltok elő, akár itt a blogon!

Névtelen írta...

Bocs Bogi, de nem vagyok egy közszereplős ember élőszóban,és sajnos nem nagyon kerültem még könyvkiadó közelébe. Munkahelyemen láttam a hozzáértő tervezőgrafikus kollégát, aki magazint tervezett, ,hogy mindennel tisztába kell lennie: papír, typo, aktuális trendek, szoftverek, stílusérzék, színprofil, nyomdai eljárások, nyomdai kapcsolatfelvétel stb. Vajon ennyi minden mellett lehet -e nívós rajzolóként, illusztrátorként is működni? Csinált már jó pár nagy művész illusztrált könyvet, művészalbumot, nem hiszem, hogy szegény Picasso, Chagall, vagy éppen Szalay Lajos a Genezis c. könyvénél nyomdatechnológiai kérdésekkel foglalkozott leginkább. Egyébként van egy olyan szakember akinek kifejezetten az a dolga, hogy a képanyagot megfelelően előkészítse a nyomdának, a színprofilt beállítja, a színcsatornákban korrigál, retusál, tónusértékeket beállítja stb., tehát igazából nem az illusztrátor dolga lenne ezzel foglalkozni, maximum kérni, hogy íme itt az eredeti, ilyennek kellene lenni kinyomtatva. Persze külön téma a számítógépes grafika, ami monitort nézve készül. Jó, ha van az embernek egy Pantonskálája. Sajnálom, hogy alig láttam néhány GYIE tagot a beszélgetésen, talán nem csak arról van szó, hogy alig ismerek valakit. A nyomdalátogatás, és egyéb életszerű szemléltetés jó ötlet, hasznos lenne. Még egy kérdés, így utólag, elkésve: Kiből lehet művészeti vezető egy kiadónál, ha egyáltalán van ilyen? Ez elég lidércesen hangzik, hogy egy ember eldönti a fejünk felett, hogy akkor most mi a jó illusztráció, mi értékes, mi nívós, mi művészi érték, mi mehet a könyvbe!
Szántói K.

Wunderlich Péter írta...

Üdv Bogi,
Egy nyomdalátogatást és vagy kötészeti látogatást akár látogatás-sorozatot is tudok szervezni a nevesebb nyomdákba, Pesten és vidéken is. Sok kérdésre lesz válasz, illetve sok ötlet jöhet elő az alkotók fejéből.
A workshop legyen igazi, igazi mesteremberekkel. Bővebben majd akkor, ha szerveződik. Jó volt ma is.
Üdv, wépé

irisz írta...

Nagyon sajnálom hogy el kellett jönnöm, igazán élveztem az egészet. Majd kérlek írjátok le röviden, h. mi minden hangzott el még, amirôl lemaradtam.

Monika írta...

Nagyon sok hasznos dolgot hallhattunk tegnap, nagyon kellenek az ehhez hasonló szakmai programok!! Most már talán kicsit jobban belelátunk egy könyv születési fázisaiba, és nem csak azon bosszankodunk, hogy egy illusztráció tegnapra kell (persze, attól még tegnapra kell..grr).Izgalmasan hangzik a nyomdai látogatás is - természetesen játszóruhában:)

Monika írta...

..megragadnám az alkalmat a következő, talán sok alkotót érintő kérdés feltevésére, miszerint: hogyan lehetünk GYIE -tagok? Hogyan kell jelentkezni? Kik bírálják el a munkákat? Hány darab munkával? stb Talán többen vannak úgy vele, mint én: nem szeretünk ajtóstól rontani a házba, minden kezdeményezés előtt alapos terepszemlét tartunk az élet minden területén..:)Most mégis vállalom a kezdeményező szerepét, hátha segít másnak is. Tehát. Annyit már tudni,hogy lehet jelentkezni, és amint az egész apparátus egy szélesebb mederben fog működni, beindulhat az új tagok felvétele is(te jó ég, mennyi képzavar).
Bizakodunk! Jó munkát mindenkinek! Üdv: horváth mónika

Monika írta...

Bocs, Írisz, tudom, hogy nekem már válaszoltál, természetesen nem akarok senkit sürgetni, de tegnap felmerült, hogy ez talán egy több embert is érintő dolog, ezért tettem közzé.

bogi írta...

Most pár napig nem blogoltam, hiszen tele van a város kultúrával:-)
...Annyi mindent mondtatok.
Krisztián: én úgy látom, AZ a fajta művész, mint Picasso vagy Szalay, ők inkább képzőművészek, akiknek megadatott, hogy autonóm munkáikat illusztrációképen használják fel egy-egy szép könyvben. De ma másképen működik az egész, "holisztikusabb":-)), nem autonóm művészetet rendeznek könyvvé, hanem a könyvtárgy, mint olyan, egy "mű", amiben a kép, a forma, az anyag, a typo együtt adják meg a minőséget a tartalom mgjelenítéséhez. Én azt tapasztalom, hogy egyszerűen jobb úgy dolgozni, ha tisztában vagyok a nyomdai lehetőségekkel és elvárásokkal, ha a gondolkodásom nem csupán a képalkotói gondolkodásig terjed, hanem már a képanyag elkészítesékor tudatosan építek a majdani tárgyra is, amivé válik majd. Egyszerű példa: pl. makettet készítek (persze ez 100 oldalnál rövidebb és hangsúlozottan képközpontú könyvekre igaz) azért, hogy kisakkozzam: hol építhetek az oldlpáron átfutó illusztrációval, mert a fűzés-kötés során az adott oldalpár egyetlen lapra kerül majd (itt akár szöveg is futhat át).
De - bár "meg tudnám csinálni:-)" - ha gazdasági kényszer nem fűt, akkor szívesen átengedem a tördelést, kiadványszerkesztést más kollégának. Viszont nehéz lenne olyan layoutot terveznem egy képeskönyvhöz, amit ő használni is tud teljeskörűen, ha nem tudnám azt, amit neki is tudnia kell.
Na meg aztán amit meséltem a túlszaturálásról: egy olyan kiadónál, aki betartja ígéretét arról, hogy láthatom az anyagot, mielőtt leadják a nyomdában, meg tudom mondani, hogy miben hibázott a képfeldolgozás és azt is kérni tudom, hogy mit változtassanak rajta.
A másik dolog: pl lehet könyvet tervezni illusztrátorként is, a mai nyomdatechnikára alapozva. Noch dazu a kisvakond fekete bundácskája nyomtatódhat bársonnyá, a stancolt lyukakon keresztül a kiskukac átbújhat az almán, a szivárványszín halacska a mesekönyv végére szétoszthaszta gyönyörű hologramszerű pikkelyeit a többi hal között...:-)stb. Ha nem ismerem, nem élek vele, eszembe se jut gondolni rá. Én nagyon szeretnék ilyen nyomdatechnikai workshopot!!!:-)) Tehát rajta leszek, hogy legyen, eben majd újra csak a tágabb közösség segítségét kérem majd.
A másik, ami egyre kevésbé kikerülhető: a tipográfiai műveltség. Én nem hiszem, hogy minden illusztrátornak profi tördelőnek kell lennie, de alapdogokkal tisztában kelene lennie. Magyarországon nincs tipográfiai műveltség. Tehát legalább a könyv- kiadvány terén dolgozóknak kellene pótlólag megszerezniük. Mondjuk ezzel kapcsolatban felmerült, hogy ha sikerül a következő egyesületi ülésen tisztázni a tagfelvétel módját és mikéntjé, valamint bejóhajtani a tagdíjakat:-), akko lehetne egy jövő évi projekt egy ilyen, kimondottan szakmabelieknek, illusztrátoroknak és aspiránsoknak részére kreált, mindjuk hat alkalomból álló workshopsorozat. A tematikát közös egyetértéssel alakíthatnánk ki (persze, ehhez kell témafelelős, aki az alapot összeállítja és amit aztán a tagok észrevételei, igényei alakíthatnak véglegesre). VAN Magyarországon annyi tipográfus, betűtervező, akitől tanulhatnánk s talán ezek a "kollégák" nem is zárkóznak el ettől.
Művészeti vezetőnek szerintem olyan, felsőfokú végzettséggel rendelkező szakembernek kellene lennie, akinek a tipográfiai műveltsége, a vizuális kultúrája, esetleg képalkotói rutinja elég magas szintű ahhoz, hogy a termékkel kapcsolatos igényeket határozottan és egyértelműen kommunikálni tudja a az alkotók és az előállítók felé is. Ugyanakkor képviselnie kell a saját megbízói felé is a magas színvonalú vizualitást, ellensúlyoznia kell a pusztán üzleti szempontokat a cégen belül. Rálátása kell, hogy legyen a folyamatban résztvevő összes munkatípusra, tisztában kell lennie azok sajátságaival és lehetőségeivel. Egyáltalán nem azt dönti el, hogy mi érték és mi nem... hanem, hogy az adott termék céljaihoz milyen vizuális világ, minőség a legcélravezetőbb. Tehát nem minősít, hanem a legmegfelelőbbet keresi és találja meg, illetve annak kialakításában akár instrukciókkal is segít. Gondolom én. Majd hívunk művészeti vezetőket még:-).
A Tankönyvkiadó meghívása, és a lehetőség, hogy teljesen gyakorlati szemlélettel, konkrét mintákal segítség a náluk tartandó workshop-jellegű kerekasztalnál a résztvevőket, szerntem nagyszerű dolog. Nem sokára május:-) számítsatok erre a programra és mondjátok el minél több, potenciális érdeklődőnek. A GYIE tagság nagyon klüönböző, jónéhány tapasztalt "öreg róka" van a soreinkban, nekik egy ilyen program maximum érdekes lehet, de semmi novum valószínűleg. Viszont, ha a fiatal tagokra gondolok, akik talán még suliba járnak, vagy pár éve végeztek, és egyszerűen nem volt módjuk nagy rutint szerezni, neki nagyon jó lehetőség éppen arra, hogy NE KELLJEN BIZONYTALANSÁGBAN lenniük szakmai kérdésekben.
Monika hozzászólás egyértelműen mutatja, hogy ezekre, az általa is feltett kérdésekre együtt ki kell alakítanunk a választ mielőbb! Egyfajta identifikációt is jelent ez... quo vadis:-) De, tényleg, Csillával is beszéltem, hamarosan lesz megint taggyűlés ahol ezekettisztázni lehet végre.

Névtelen írta...

Szia Bogi!

Mindennel egyetértek, amit leírtál feljebb. Tényleg, a jó illusztrátor legyen művelt, tehetséges, kreatív, és a technológiai dolgokhoz is minél jobban értsen. Így tud igazán segíteni magának, és a kiadónak is. Ebben nincs vita! A fő szempont akkor is legyen a rajztudás, kreativitás, egyediség, és fantázia!
A workshop ötlet jó lenne. Van typográfus ismerősöd, aki tarthatna előadást? Nekem megfordult a fejemben Nádai Ferenc tervezőgrafikus neve, nem tudom van -e ideje, felvállalná -e a küldetést, szakmai hiányosságaink pótlására.
Szántói K.

irisz írta...

Kóthay Gábort is megkérhetnénk, h. tartson nekünk workshop-ot, szerintem nyitott volna ilyesmire, és nagyon jól járnánk vele is. :)