2007-03-28

Szakmai beszélgetés a Pontonban

Április 5. 18.00 óra
"PÉNZ, PÉNZ, PÉNZ!"
avagy az árakról, szerzői jogról és jogdíjakról, honoráriumokról, szerződésekről, royaltyról és egyéb fontos kérdésekről.

Beszélgetőtársak:
Banyó Péter, a Pozsonyi Pagony szerkesztője,
Besze Barbara, illusztrátor-ügynök,
Farkas Zoltán, aki a terjesztés területének szakértője,
Romvári Márton, a Kogart kurátora,
Paulovkin Boglárka grafikus.

26 megjegyzés:

irisz írta...

Hogyan alakul a többi tervezett beszélgetés idôpontja? Miben tudunk segíteni?

bogi írta...

Az ember szégyellős tud lenni pénzügyekben. Nem akar túl mohónak látszani, de balekként sem szeretne járni. Nincs feltétlenül rutinja a jogi útvesztőkben, nem járatos a lehetőségekben, így nem magabiztos, amikor tárgyal. No és ott van a legutóbbi izzasztó közös tapasztalatunk: mit kérhetek el egy eredeti grafikáért?:-) Mi szabja meg az árakat a műtárgypiacon?
Ilyen és hasonló kérdésekre keressük együtt a választ olyanokkal, akik abszolút kompetensek a fenti témákban.
Segítene, ha kérdésekkel is készülnétek: ha bátortalannak érzitek magatokat bekapcsolódni egy nyilvános vitába, kérlek, küldjétek el, vagy írjátok ide commentként, mi mindent szeretnétek megkérdezni, miben vagytok bizonytalanok vagy tájékozatlanok.
Nagyon szeretném, ha minél többen jönnétek...:-))Mondhatnám, mindenki hozzon magával még egy embert... de nem ezt mondom, hanem, hogy hívjátok azokat az ismerősöket, akik érdekeltek lehetnek a témában! Úgy gondolom, akár egy pálya iránti elkötelezettséget is módosíthat az, ha szembenéz az ember a VALÓS tényekkel, lehetőségekkel a hazai és a külföldi könyvkiadásban.

Névtelen írta...

Lehetett volna más időpontban is. A vidékiek így Húsvét elött utaznának már haza péntek délután...

bogi írta...

LEHETETT VOLNA.
Ötödike csütörtök, különben.
Az jöjjön el, akinek elég fontos ahhoz, hogy ne érezze áldozatnak az eljövetelt.
Olyan időpont különben nincs, ami mindenkinek jó, sajnálom, hogy ez az első reakciód, Anonymus.:-)
Április 12-én este hat órára már egy beszélgetés készül:
prilis 12. hat óra:
Csapatmunka a könyvkiadásban
Kik azok, akik egy könyv létrejöttében szerepet játszanak?
Milyen munkafolyamatok követik egymást egy könyv elkészítése során?
Milyen megoldásokban lehet gondolkodni ma Magyarországon a nyomdatechnikában?
Mi mindenre kell figyelni technikailag egy grafikusnak, legyen bár illusztrátor, könyvtervező vagy akár olyan ember, aki a nyomdai előkészítést elvégzi?
Hogyan alakul egy termék ára, milyen kompromisszumok szükségesek egy optimális eredmény eléréséhez?

irisz írta...

Én azt hiszem, hogy ezek olyan szinten nagyon fontos kérdések, h. érdemes átszervezni az egyéb programokat h. ez beleférjen. Én nagyon örülök h. van lehetôség ilyen beszélgetésekre, írtó nagy szükség van erre!

Névtelen írta...

csak úgy elöljáróban érdekelne:
"Úgy gondolom, akár egy pálya iránti elkötelezettséget is módosíthat az, ha szembenéz az ember a VALÓS tényekkel, lehetőségekkel a hazai és a külföldi könyvkiadásban."
-ez pozitív, vagy negatív irányba módosítja az elkötelezettséget?
(még nem tudom, hogy tudok.e menni)

irisz írta...

Szerintem miután kerekasztalbeszélgetésrôl van szó, majd csak a helyszínen fog kiderülni minden felmerült kérdésere a válasz. :) :)
A tényekkel való szembenézést, akárhogy is módosítja az ember lépéseit, én nagyon egészséges dolgonak tartom. A nemtudomásulvétel sajnos nem változtat a dolgokon. :) :)

Névtelen írta...

Ja biztos, nem tudok menni, messze lakok Pesttől sajnos.
Le lesznek írva az elhangzott dolgok?
Este 6 kor kezdődik (kb akkor megy el a legutolsó vonat)
Nem jó a világ végén lakni ):

Névtelen írta...

Kérdés: Ha egy kiadó megveszi a művem megjelentetési jogát, utána megjelenhet -e másutt is ez a kép, kérhetek -e ugyanannyit érte, hogy van ennek az egésznek a szabályozása? Mi van az eredetivel? Milyen joga van annak, aki az eredetimet vásárolja meg? Újágoknál tapasztalatom az, hogy 15-20-30000Ft bruttó árban mozog egy rajz díjazása itthon. Mennyi ez egy könyvnél? Mit ér egy illusztráció eredeti? Miért kevesebb egy-egy illusztráció díjazása, ha több kerül egy könyvbe, pedig az illusztrátor akkor többet dolgozik...? Mennyit kérhetek egy kabalafigura tervért? stb...Meddig illusztráció, honnantól kabala, embléma, egy különálló termék egy figura tervei, és akkor mi jár az alkotónak, pláne, ha ez már hozzátartozik egy kiadó imídzséhez? Hirtelen most ennyi.
Szántói K.

Névtelen írta...

El kezdtem illusztrálni egy könyvet, amit közös megegyezés alapján visszamondtam (perverz dolgokról volt szó benne, ami az elején nem derült ki), de pár képet küldtem az írónak.Attól félek, felhasználhatja a képeket.Mi véd engem mint rajzolót, van olyan szekértő akihez fordulhatok, hogy a kép az én kezem munkája?
Mester Éva Hajnalka

Névtelen írta...

Többször láttam már különböző árszabályzatokat, pl. MUOSZ-ét, vagy a Magyar Grafikus Kamaráét, de azt hiszem, ha annyi pénzt kérnék egy-egy illusztrációért, amit ott olvastam, akkor körbe röhögnének a megrendelők, hogy hol élek. Jó lenne, ha egyszer tényleg a jelentősebb könyvkiadók, lapkiadók kompetens személyei összeülnének, az illusztrátorokkal, fotósokkal, stb.,és létrehoznának egy hivatalos, "földönjáró" árszabályzatot, árajánlatot, amire lehet hivatkozni.Meg kell állapítani egy minimumot, mert így a lelkes amatőrök olcsóbban bevállalnak munkát, rontják a szakma hitelét, és elveszik a kenyerünket.
Szántói K.

tim írta...

Nagyon jó lenne ha lenne egy olyan árlista amihez mindenki bátran nyúlhatna és a megrendelőnek is lehetne hivatkozni rá!!
Ami az olcsó bevállalást illeti, sajnos szinte minden alkalommal kevesebbért dolgozom mint kéne, de sajnos ha nem vállalom el a munkát felkopik az állam.
Nagyon nehéz árat kalkulálni, mert függ a megrendelői pénztárcától is, hogy pl. mennyibe kerüljön egy embléma.
De azért a tól-ig határokat ismernünk kéne.
Például sosem értettem ha egy operátor óradíja 5000-ft-tól számlálódik, akkor az én kis rajzocskáim amiben ugyebár szellem is van , miért nem éri el ezt az óradíjat????

Névtelen írta...

Pont ezért kellene egy minimum árat megállapítani, ami alá már nem szabadna menni, mert az már a megrendelő hozzáállását is minősíti, és azért, mert mindig lesz valaki, aki nagyon olcsón is tud bevállalni munkát, persze a minőség rovására...
Szántói K.

Névtelen írta...

nekem 14 db rajzot akart az író 35 ezer ftért....
méh

Névtelen írta...

Nem biztos, hogy a minőség rovására megy, de mindenképpen megalázó, ha keveset fizetnek.

Névtelen írta...

http://www.danielmaghen.com/Default.asp?Action=Auteurs&AuthorId=71&Auteur=Luguy
Ajánlom ezt a külföldi oldalt megtekintésre, hogy milyen árakat írtak egy-egy vázlathoz, kész képregényoldalhoz....
SzántóiK

tim írta...

A MagyarNarancs-ban van egy interjú Cserkuti Dávid képregényrajzolóval...10 éve csak ebből él......

GYIE blog írta...

Szegedi Kata hozzászólása (technikai okokból közvetve)

Sziasztok!

Csöndben figyeltem eddig, de nagyon sok nagyon okos kérdés elhangzott itt már, melyek közül nagyon sokra én magam is választ várnék. De vannak olyanok, amikre talán én is tudok válaszolni, és bár nem vagyok jogász, de józan paraszti ész alapján szerzett gyarkorlatom van, és talán már ez is kis segítség.

Elsőként Krisztián néhány kérdése:

-Ha egy kiadó megveszi a képed megjelentetési jogát, akkor természetesen ennek a képnek a megjelentetési jogát már nem adhatod el másnak! Nagyon ízléstelen lenne, ha egy kiadónál megjelenne egy kép egy könyvben mondjuk Mátyás király meséihez, és ugyanaz a kép egy másik kiadó könyvében, mondjuk a Jancsi és Juliskához.... hümm. De elvileg van időbeli korlátozás, tehát ha mondjuk a szerződés 10 év időtartamra szól, annak lejártával elvileg másra is átruházható a kiadás joga. Nyilván a fent említett sánta példa akkor is érvényes, minden mese más és más...

- Nagyon fontos kérdés, az eredetik!

Ha egy kiadó megveszi a kép közlési jogát, akkor csakis azt veszi meg! Az eredeti a mi tulajdonunkban marad! Természetesen megvásárolhatja az eredetit is, ha nagyon beleszeret, de az más tészta.

Na, ezeknek az áráról viszont én is érdeklődve meghallgatnám a szakember véleményét.

-Még egy baromi fontos kérdést felvetett a Krisztián.

Mi van, ha valaki megveszi az eredetimet, milyen jogai lesznek aztán neki?

Na , bevallom, ettől kicsit megrémültem... Mert én el szoktam adni az eredetijeimet, melyekre már nincs szükségem, de persze a vásárlókkal semmiféle szerződést nem szoktam kötni, hogy ők azután nem használhatják fel a képeimet! Mert nem használhatják!! Max nézegethetik a szobájuk falán, csak ennyi a joguk. Eddig ilyesmi fel sem merült, mert ők általában anyukák, akik a kislányuk szobáját dekorálják, de nem hülyeség, amit mondasz…. Mondjuk, valamennyi bizalom azért kell, én nem hiszem, hogy a vásárlók, az anyukák visszaélnének ezzel. De tök jó, hogy mondtad, köszi!

- És igen, nagyon igazad van, Krisztián, hogy azt a földtől teljesen elszállt árszabályzatot ki sem ejthetjük a szánkon. Valóban égető szükség lenne egy földönjáró árszabályzatra.

Én azt mondom, csináljunk. Jogászokkal, egyéb okos emberekkel közösen.

Timnek is igaza van, az óradíjunk sajnos tényleg méltánytalan. Persze óradíjat megálapítani lehetetlen....

folyt köv.

kata

GYIE blog írta...

Szegedi Kata hozzászólása (technikai okokból közvetve)

MÉH-nek szeretnék válaszolni:

Durva az eseted. Jó, hogy kiszálltál belőle gyorsan.

Egyébként majdhogynem alapszabály, hogy ne az íróval szövetkezzél!

Ez lehet, hogy durván hangzik, de az élet is durva.,,,,

Én ezt egy, a GYIE-vel megegyező, az amerikai SCBWI egyesület illusztrátoroknak szóló körlevelében olvastam, és tök igazuk van.

Azt írták, hogy udvariasan, kedvesen, de hárítsd el az író megkeresését. Ugyanis nem tőle fogod kapni a fizetésedet, mert az nem az író dolga, hanem majd a kiadóé. Már ha lesz kiadó! Nem biztos ugyanis. Tehát sok esetben a leendő író esetleg Téged szeretne felhasználni biztosítéknak, hogy a kiadó ráharapjon a könyvére - mert szép a rajz esetleg..

Én ilyenkor mindig azt szoktam kérni, hogy az illető kössön szerződést bármely kiadóval, és ha az megvan, akkor beszélhetünk a dologról.

Természetesen, ha az író a barátunk, akkor mindent szabad! J

kata

Mester Éva Hajnalka írta...

Kedves Kata!
Köszönöm a válaszát.
Az én esetem olyan, hogy nem szerettem volna rajzolással foglalkozni, csak én nem iszok, nem drogozok ha bajom van hanem rajzolok-festek.Egy írónak megtetszett amit csináltam ő kért fel.Képzőn is mondták, azért nem szoktak elvállalni illusztrálni ""névtelen"" novellákat, mert az szakmailag hátráltató lehet.Mivel én teljesen mással szeretnék foglalkozni, így ez nem volt gond.A poén az volt, az író azt mondta, teljesen ráéreztem arra amit írt (pedig el se tudtam olvasni).Ez nem jön ide de leírom, a rajzolás elfojtása nálam pszichoszomatikus bajokban jött elő, így most nem tudom érdemes-e evvel komolyabban foglalkoznom.Azt honnal lehet tudni, hogy érdemes lenne-e?

Névtelen írta...

Ja, meg az író megfenyegetett, hogy rossz kritikákat fog írni az író-költő barátaimról...Valami kritikus, vmi kis helyen.(Én meg majd csúnyán nézek egy két képre, evvel a logikával).Olyanokat is írt, hogy ha vele nem dolgozok együtt, akkor el fogok veszni, meg mindenféleképp sértegetett, a kiadó (van vmi kis izé) grafikusa annyira rossz, hogy inkább az író csinálta a könyvborítót, ami elég izléstelen és rossz, az is lehet az írók se jobbak.Tartok tőle, hogy a képemmel tovább dolgozik, vagy simán felhasználja.Gondolom jogi úton ez a dolog megoldható majd, ha ez bekövetkezne.
méh

bogi írta...

Azért én a fenti felvetéseket csütörtökön is a beszélgetőtársak elé tárom. Nagyon örülök a spontán megindult párbeszédnek, azért, remélem,nem fogyott ki belőletek a szufla:-)))

Névtelen írta...

A határidők kérdését is fel lehetne vetni. Sokszor az az érzésem, hogy a megrendelők azt hiszik, hogy az ember csak úgy odaleheli a rajzot a lapra, aztán kész is... Pedig sok esetben kell információgyűjtés, ötletelés, vázlatozás, stb...

szántói.k.

Mester Éva Hajnalka írta...

Jaja, az illusztrálás legnagyobb része sztem a fejekben történik.Mellettem 2 ember is rajzos látom mit össze nem agyalnak.
A honnan tudja egy rajzos, hogy rajzolással szeretne foglalkozni kérdés meg azért érdekel, mert ismerek pár nagyon jól rajzoló embert akik csak hobbiból rajzolnak, pedig ütik sok hivatásos ember alkotását.Meg dilemmázom magamon.

Mester Kata írta...

Egy suliban voltunk konyvbemutaton (ahova a szerzo fia jar). Dicsertek a rajzaimat..stb, aztan mondtak, gyakorlaskeppen, ingyen tervezzem meg a logojukat. Mondtam, hogy nem, (de meg sem akartak hallani) aztán mikor a gyerekek elmentek, megint elojottek a dologgal, annyira konyorogtek, nyomultak, hogy mar csak e-mailben tudtam lemondani.

Wunderlich Péter írta...

Klassz volt a tegnapi kerekasztal. Jó kérdések, határozott válaszok.
Így kell ezt csinálni!